Co je elasticita nabídky?

Elasticita nabídky je ekonomický pojem, který vyjadřuje, jak moc se změní množství zboží nebo služeb nabízených na trhu v reakci na změnu jejich ceny – tedy jak citlivá je nabídka na změny cen.

Koeficient cenové elasticity nabídky lze vypočítat jako podíl procentuální změny nabízeného množství a procentuální změny ceny vybraného statku. Vzorec pro výpočet je:

Koeficient cenové elasticity nabídky

Koeficient cenové elasticity nabídky

kde:

P​ je cena poptávaného zboží
Q je poptávané množství

Existují různé typy elasticity nabídky:

  • Neelastická nabídka (Es < 1) – Procentní změna ceny vyvolá menší procentní změnu nabízeného množství.
  • Jednotkově elastická nabídka (Es = 1) – Procentní změna ceny vyvolá stejnou procentní změnu nabízeného množství.
  • Elastická nabídka (Es > 1) – Procentní změna ceny vyvolá větší procentní změnu nabízeného množství.

Časový faktor je také důležitý při posuzování elasticity nabídky. V krátkém časovém období nemusí být firmy schopné zásadně měnit velikosti svých výrobních kapacit a proto nabízené množství není příliš citlivé na změnu ceny. V dlouhém časovém období mohou firmy měnit svoji výrobní kapacitu, otevírat nebo zavírat nové provozy, což znamená, že nabídka je elastičtější a citlivější na změny cen.

Faktory, které ovlivňují cenovou elasticitu nabídky, zahrnují:

  • Cena komodity na trhu – Změna ceny obvykle vede ke změně nabízeného množství.
  • Množství komodity k dispozici – Pokud je na skladech velké množství neprodaného zboží, nabídka bude elastická.
  • Rezervy výrobní kapacity – Pokud jsou výrobní faktory plně využity a cena zboží roste, nabídka zůstává stejná.

Zdroj
https://cs.wikipedia.org/wiki/Cenov%C3%A1_elasticita_nab%C3%ADdky

Našli jste v textu chybu či nepřesnost? Dejte nám vědět.