Co je franchising?

Franchising (franšízing) je způsob podnikání, kdy jedna strana (franchisor) poskytuje druhé straně (franchisant) licenci na používání své obchodní značky, produktů nebo služeb. Franchisant pak podle určených pravidel provozuje svůj vlastní podnik pod značkou franchisora.

Franchising má své kořeny ve středověku, kdy králové nebo církevní představitelé udělovali licence k provozování určité činnosti. Moderní podoba franchisingu se vyvinula v USA v 19. a 20. století, kdy se začaly šířit značky jako Coca-Cola, Ford, McDonald’s nebo KFC. V České republice se franchising objevil po roce 1989 a postupně získal popularitu v různých odvětvích jako je gastronomie, kosmetika, vzdělávání nebo péče o seniory.

Jaké jsou výhody a nevýhody franchisingu? Franchisant může využít zaběhnutou a známou značku, dostat podporu a know-how od franchisora, snížit riziko neúspěchu a získat lepší podmínky od dodavatelů. Na druhou stranu musí platit poplatky franchisorovi, dodržovat jeho standardy a omezení, sdílet s ním informace a zisk a čelit možné konkurenci od jiných franchisantů. Franchisor zase může rychleji a levněji rozšířit svou síť, zvýšit visibilitu značky, získat loajální partnery a zdroj příjmů. Nevýhodou pro franchisora je nutnost investovat do vývoje a kontroly franchisového systému, sdílet své tajemství a know-how, nést odpovědnost za kvalitu a reputaci značky a řešit možné konflikty s franchisanty.

Zdroj
https://franchising.cz/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fran%C5%A1%C3%ADzing

Našli jste v textu chybu či nepřesnost? Dejte nám vědět.