Co je oligopol?

Oligopol je tržní struktura, kde na trhu dominuje pouze několik málo firem. Tyto firmy společně kontrolují většinový podíl na trhu a jsou schopny ovlivňovat ceny a produkci.

Slovo “oligopol” pochází z řeckého slova “óligos”, což znamená “málo” a odkazuje na malý počet firem v této tržní struktuře.

Charakteristiky oligopolů

  • Existence několika firem – na trhu působí jen několik subjektů.
  • Diferenciovaný produkt – produkty mohou být vnímány jako odlišné z důvodu marketingu a image značky.
  • Bariéry vstupu – nové firmy se obtížně dostávají na trh kvůli vysokým nákladům nebo regulacím.
  • Cenová politika – firmy mají moc stanovit ceny vyšší než jsou jejich mezní náklady.

Vznik oligopolů

Oligopol může vzniknout z důvodu vlastnictví klíčových zdrojů, vládních licencí, patentů nebo v situaci, kdy by přítomnost více firem vedla k poklesu výnosů z rozsahu.

Druhy oligopolů

  • Ryzí (homogenní) oligopol – firmy nabízejí téměř identický produkt.
  • Diferenciovaný oligopol – firmy nabízejí produkty, které jsou vnímány jako odlišné.

Modely oligopolů

  • Cournotův–Nashův model – model založený na množstevní konkurenci.
  • Bertrandův model – model založený na cenové konkurenci.

Zdroj
https://www.euro.cz/clanky/oligopol/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oligopol

Našli jste v textu chybu či nepřesnost? Dejte nám vědět.