Co je oligopol?
Oligopol je tržní struktura, kde na trhu dominuje pouze několik málo firem. Tyto firmy společně kontrolují většinový podíl na trhu a jsou schopny ovlivňovat ceny a produkci.
Slovo “oligopol” pochází z řeckého slova “óligos”, což znamená “málo” a odkazuje na malý počet firem v této tržní struktuře.
Charakteristiky oligopolů
- Existence několika firem – na trhu působí jen několik subjektů.
- Diferenciovaný produkt – produkty mohou být vnímány jako odlišné z důvodu marketingu a image značky.
- Bariéry vstupu – nové firmy se obtížně dostávají na trh kvůli vysokým nákladům nebo regulacím.
- Cenová politika – firmy mají moc stanovit ceny vyšší než jsou jejich mezní náklady.
Vznik oligopolů
Oligopol může vzniknout z důvodu vlastnictví klíčových zdrojů, vládních licencí, patentů nebo v situaci, kdy by přítomnost více firem vedla k poklesu výnosů z rozsahu.
Druhy oligopolů
- Ryzí (homogenní) oligopol – firmy nabízejí téměř identický produkt.
- Diferenciovaný oligopol – firmy nabízejí produkty, které jsou vnímány jako odlišné.
Modely oligopolů
- Cournotův–Nashův model – model založený na množstevní konkurenci.
- Bertrandův model – model založený na cenové konkurenci.
Zdroj
https://www.euro.cz/clanky/oligopol/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oligopol
Našli jste v textu chybu či nepřesnost? Dejte nám vědět.
Diskuze