RECENZE: Prohlížeč Brave nabízí rychlejší surfování a odměny uživatelům. Návod, zkušenosti, diskuze
Internet vytváří dojem anonymity a soukromí, avšak většina webových stránek své návštěvníky sleduje a sbírá o nich údaje pomocí cookies souborů. O pomyslné prvenství ve sledování uživatelů se přetahují Google a Facebook, jejichž služby každý den využívají miliony lidí. Tyto firmy znají vaše osobní údaje, zájmy, názory, i vaši aktivitu na internetu. Údaje o uživatelích se využívají především k cílení reklamy, čehož jste si pravděpodobně už dávno všimli. Není tedy náhoda, že se vám zobrazují reklamy na produkty, které hledáte nebo o které se zajímáte.
Nejsou to jen eshopy, internetové vyhledávače a sociální sítě, kdo vám krade soukromí. I webový prohlížeč zná vaše přihlašovací údaje k emailům, k účtům na sociálních sítích, ale také údaje od platebních karet a internetového bankovnictví. Existují ovšem výjimky, které soukromí uživatel respektují. A jednou z nich je prohlížeč Brave.
Co je prohlížeč Brave?
Brave je internetový prohlížeč, který klade důraz na soukromí. Prohlížeč umožňuje blokování reklam, chrání uživatele před trackováním a odměňuje uživatele, kteří jsou ochotni reklamy sledovat. Prohlížeč je universální a funguje s operačními systémy Microsoft Windows, macOS, Linux, Android a iOS.
Zakladatelem celého projektu Brave je Brendan Eich, který stál u zrodu JavaScriptu, Mozilly či Firefoxu. Jádrem prohlížeče Brave je open-source prohlížeč Chromium, který se stal základem také pro Google Chrome. Uživatelská prostředí jsou tedy prakticky stejná, avšak Brave je ochuzen o všechny nástavby (šmíráckého) Chrome.
Blokování reklam a znemožnění trackování má ovšem ještě jednu zásadní výhodu, kterou je úspora dat. Pokud webový prohlížeč nepřenáší tato zbytečná data, tak webové stránky načtou mnohem rychleji. Úspora se ovšem netýká pouze dat a času, ale třeba i životnosti baterie vašeho zařízení.
Prohlížeč, který platí uživatelům
Nástroje pro blokování reklam (Adblock, Ghostery…) jsou oblíbené, ale také kontroverzní. Zatímco pro čtenáře a diváky bývají reklamy rušivé a nežádoucí, pro tvůrce obsahu a provozovatele webových stránek jsou často jediným zdrojem příjmů. Zobrazením a shlédnutím reklamy tedy podporujete tvůrce obsahu nebo vlastníka webu.
Díky reklamám můžeme bezplatně sledovat videa na YouTube a číst zpravodajské portály. Bohužel za cenu ztráty soukromí. Brave ovšem přichází s řešením, jak vyjít vstříc uživatelům, inzerentům i vydavatelům.
Inzerenti, kteří platí za umístění jejich reklam na web vydavatele, chtějí co nejlépe zhodnotit vložené peníze. Chtějí, aby reklama cílila na správné lidi, a aby ji tito lidé (uživatelé) viděli. S prohlížečem Brave máte dvě možnosti. Buď reklamy úplně zakážete anebo je budete akceptovat, za což vás Brave finančně odmění. Peníze od inzerentů se totiž rozdělují, přičemž uživatel by měl dostávat až 70 % z příjmů z reklam. Zbylých 30 % si nechá Brave. Pokud budou reklamy umístěny na externím webu, tak 70 % dostane vydavatel webu a zbytek si rozdělí Brave s uživateli.
Prohlížeč Brave uživatele sice trackuje, aby mu mohl nabídnout relevantní reklamy, avšak osobní údaje o uživateli zůstávají v zařízení (PC, mobil…) a nikam se neposílají. Brave tedy k uživatelům pouští jen „slušnou“ reklamu, která nekrade soukromí.
BAT tokeny
Odměny za zobrazování reklam se vyplácejí pomocí digitální měny BAT (Basic Attention Token). Měna se ukládá na virtuální peněžence, která je součástí prohlížeče. Pro kryptoměnové nadšence uveďme, že tokeny BAT fungují na blockchainu sítě Ethereum, takže jej lze ukládat na peněženkách typu MyEtherWallet, Exodus nebo Nano Ledger S. V žebříčku kryptoměn patří BAT dlouhodobě mezi 50 největších kryptoměn dle tržní kapitalizace. Rozhodně se tedy nejedná o žádný noname coin.
BAT se na kryptoměnových burzách obchoduje od června 2017, avšak uvedení na burzu předcházel předprodej tokenů ICO. O tokeny bel enormní zájem, takže všechny tokeny (v hodnotě 35 milionů dolarů!) se prodaly za pouhých 30 sekund.
Hodnota BAT je pod znatelným vlivem Bitcoinu, což je bohužel případ většiny kryptoměn. Pokud se tedy Bitcoinu nedaří, tak s sebou stahuje i hodnotu BAT. Doposud nejvyšší hodnoty token dosáhl na začátku roku 2018, kdy se obchodoval za 0,9 dolarů. Za uplynulé 2 roky se ovšem cena nejčastěji pohybovala v rozmezí od 0,2 do 0,3 dolaru za jeden token.
Další funkce internetového prohlížeče
Uživatelé Brave mohou pomocí tokenů BAT podpořit také své oblíbené webové stránky a jejich autory. Prohlížeč umožňuje dávat „dýška“ (Tips) a to buď manuálně (platbu zadá uživatel jednorázově) nebo automaticky (dýško bude odesílat prohlížeč každý měsíc). V tuto chvíli lze podpořit pouze uživatele, kteří jsou zaregistrovaní do programu Brave Publishers.
Defaultním vyhledávačem prohlížeče Brave je DuckDuckGo, který se také zaměřuje na soukromí uživatele. Kromě toho, že DuckDuckGo uživatele nesleduje, tak nefiltruje ani výsledky vyhledávání. Uživatelé prohlížeče Brave tento vyhledávač pravděpodobně přivítají, avšak příznivci tradičního Google nebo Seznam.cz mohou defaultní vyhledávač samozřejmě změnit.
Zkušenosti a recenze: Má Brave smysl?
Brave slibuje řadu výhod, ale má jeho používání opravdu smysl? Ano i ne. Pokud se chcete zbavit nežádoucích skriptů, trackerů a reklam, pak je Brave skvělým řešením. Pokud ale očekáváte, že vám bude prohlížeč generovat slušný pasivní příjem, tak jste na omylu. Zkušenosti uživatelů jsou různé, ale očekávat můžete asi 10-100 BAT za sledování reklam měsíčně. Z dohledatelných údajů lze vyvodit, že průměrná odměna za zobrazení jedné reklamy je asi 0,05 BAT. Výše odměny ovšem závisí na inzerentovi a typu reklamy. Reklamní kampaně jsou navíc cílené na jednotlivé země, takže zatímco v USA bylo v době psaní tohoto článku 26 aktivních kampaní, v Česku nebyla ani jedna. Aktuální data jsou k dispozici na webu Brave v sekci Transparency.
Čím více kampaní je ve vašem státě aktivních, tím více reklam vám bude Brave zobrazovat. A pokud žádná reklamní kampaň ve vaší zemi není, pak se vám reklamy zobrazovat nebudou. Komunita kolem Brave ovšem věří, že s rostoucí popularitou prohlížeče bude růst také počet inzerentů a tím i možnosti výdělku pro řadové uživatele.
Diskuze - zkušenosti, reference